1. REGULAMIN ORGANIZACYJNY POWIATOWEGO ŚRODOWISKOWEGO DOMU SAMOPOMOCY W GOSTYNINIE

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF
1 kwietnia 2021

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        Załącznik

 do Uchwały Nr 409/2021

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                             z dnia 31 marca 2021r.

 

REGULAMIN ORGANIZACYJNY

POWIATOWEGO ŚRODOWISKOWEGO DOMU SAMOPOMOCY

                                                                        

§ 1

 

Zapisy ogólne

 

  1. Regulamin Organizacyjny zwany dalej „regulaminem” określa zasady i  zakres funkcjonowania Powiatowego Środowiskowego Domu Samopomocy  w Gostyninie.
  2. Ilekroć w regulaminie jest mowa o „Domu”, należy przez to rozumieć Powiatowy Środowiskowy Dom Samopomocy w Gostyninie.
  3. Powiatowy Środowiskowy Dom Samopomocy w Gostyninie znajduje się w Gostyninie przy ulicy Ozdowskiego 1a.

 

§ 2

 

Podstawy prawne

 

Dom funkcjonuje w oparciu o:

  1. Ustawę z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2020 r. poz. 1876)
  2. Ustawę z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (Dz. U. z 2020 r. poz. 685)
  3. Ustawę z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 920)
  4. Ustawę z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1282)
  5. Ustawę z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 305)
  6. Ustawę z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2021 r. poz. 217)
  7. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 9 grudnia 2010 r. w sprawie środowiskowych domów samopomocy (Dz. U. z 2020 r. poz. 249)
  8. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 7 grudnia 2010 r. w sprawie sposobu prowadzenia gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1718).

 

§ 3

 

Uczestnicy

 

  1. Powiatowy Środowiskowy Dom Samopomocy w Gostyninie jest domem typu A, B i C:

            - typ A - dla osób przewlekle psychicznie chorych,

- typu B - dla osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim, znacznym

i umiarkowanym, a także osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, jeżeli jednocześnie występują inne zaburzenia, zwłaszcza neurologiczne,

- typu C - dla osób wykazujących inne przewlekłe zaburzenia czynności psychicznych, które zgodnie ze stanem wiedzy medycznej są zaliczane do zaburzeń psychicznych, z wyłączeniem osób czynnie uzależnionych od środków psychoaktywnych;

  1. Dom posiada 45 miejsc dziennego pobytu.
  2. Dom realizuje zadania wspierająco - aktywizujące zmierzające do ogólnego rozwoju i poprawy sprawności każdego uczestnika niezbędne do możliwie niezależnego, samodzielnego i aktywnego życia w środowisku.
  3. Uczestnikami Domu są osoby posiadające aktualne zaświadczenie lekarskie wydane przez lekarza psychiatrę lub neurologa o występujących zaburzeniach psychicznych oraz zaświadczenie lekarza rodzinnego o stanie zdrowia i o braku przeciwwskazań do uczestnictwa w zajęciach w domu wraz z informacją o sprawności w zakresie lokomocji osób niepełnosprawnych fizycznie, a także orzeczenie o  niepełnosprawności lub orzeczenie o stopniu niepełnosprawności, o ile takie posiada.
  4. W Domu prowadzona jest dokumentacja zbiorcza oraz indywidualna każdego uczestnika.
  5. Dokumentacja zbiorcza zawiera w szczególności:

1)      ewidencję:

a) uczestników, do której wpisuje się:

- imię i nazwisko uczestnika,

- datę i miejsce urodzenia wraz z numerem PESEL, o ile został nadany lub numerem innego dokumentu potwierdzającego tożsamość uczestnika,

- adres zamieszkania i numer telefonu uczestnika,

- imię i nazwisko opiekuna,

- adres zamieszkania i numer telefonu opiekuna,

- datę przyjęcia uczestnika do domu,

- okres i przyczynę dłuższej niż dwutygodniowej nieobecności w domu,

- inne informacje związane ze stanem zdrowia uczestnika, w zakresie niezbędnym z punktu widzenia organizacji i funkcjonowania domu,

b) obecności uczestników w domu zawierają:

- imiona i nazwiska,

- dni miesiąca, w których odbywają się zajęcia,

- miejsce na zaznaczenie obecności lub nieobecności na zajęciach;

2) dzienniki dokumentujące pracę pracowników zespołu wspierająco-aktywizującego,
w których odnotowuje się prowadzone zajęcia w danym roku lub w dłuższym przedziale czasu, zgodnie z ustaleniami dyrektora domu, do których wpisuje się:

a) imiona i nazwiska uczestników,

b) przyjęty w określonym przedziale czasowym plan zajęć wspierająco-aktywizujących, zgodny z indywidualnym planem postępowania wspierająco-aktywizującego,

c) imiona i nazwiska osób prowadzących zajęcia,

d) tematykę zajęć i sposób ich realizacji,

e) ewentualne uwagi o realizacji zajęć i aktywności uczestników, ważne z punktu widzenia przebiegu indywidualnych planów postępowania wspierająco-aktywizującego.

  1. Uczestnicy potwierdzają swoją obecność podpisem w  ewidencji obecności domu, a w przypadku braku takiej możliwości obecność uczestnika potwierdza podpisem upoważniony pracownik domu.
  2. Dokumentację indywidualną uczestnika stanowi w szczególności: kopia decyzji kierującej do domu, kopia orzeczenia o niepełnosprawności lub orzeczenia o stopniu niepełnosprawności, indywidualny plan postępowania wspierająco-aktywizującego, opinie specjalistów, notatki pracowników zespołu wspierająco-aktywizującego dotyczące aktywności uczestnika, jego zachowań, motywacji do udziału w zajęciach oraz inne dokumenty mające zastosowanie przy opracowywaniu indywidualnego planu postępowania wspierająco-aktywizującego.

 

§ 4

 

Organizacja zajęć

 

  1. Powiatowy Środowiskowy Dom Samopomocy działa 5 dni w tygodniu od poniedziałku do piątku po 8 godzin dziennie (od godz. 730 – 1530), w tym co najmniej przez 6 godzin dziennie prowadzone są zajęcia z uczestnikami.
  2. Dom czynny jest cały rok z możliwością zamknięcia na okres łącznie nie dłuższy niż 15 dni roboczych w roku kalendarzowym. Termin zamknięcia domu ustala się po uprzednim zasięgnięciu opinii uczestników lub ich opiekunów oraz po uprzednim poinformowaniu, z dwutygodniowym wyprzedzeniem, jednostki prowadzącej i Wydziału Polityki Społecznej Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego.
  3. Skierowanie do domu następuje w drodze decyzji administracyjnej wydawanej przez dyrektora Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Gostyninie w imieniu Starosty Gostynińskiego.
  4. W przypadku osób, które po raz pierwszy wystąpiły o skierowanie do domu, decyzję o skierowaniu do domu wydaje się na czas określony, nie dłuższy niż 3 miesiące, konieczny do dokonania przez zespół wspierająco-aktywizujący oceny możliwości zaproponowania osobie indywidualnego planu postępowania wspierająco-aktywizującego oraz okresu, jaki będzie niezbędny do jego realizacji.
  5. Po dokonaniu oceny, o której mowa w ust. 4 oraz przygotowaniu indywidualnego planu postępowania wspierająco – aktywizującego osobę kieruje się na czas określony uzgodniony z dyrektorem domu, niezbędny do realizacji indywidualnego planu postępowania wspierająco – aktywizującego.
  6. Okres, na jaki osoba została skierowana do domu, może być przedłużony, w szczególności w sytuacji braku postępów w realizacji indywidualnego planu postępowania wspierająco-aktywizującego, okresowego braku możliwości skierowania osoby do innego ośrodka wsparcia, domu pomocy społecznej lub warsztatu terapii zajęciowej albo braku możliwości zatrudnienia, w tym w warunkach pracy chronionej na przystosowanym stanowisku pracy.
  7. Dom prowadzi zajęcia w oparciu o program działalności domu i plany pracy domu na każdy rok.
  8. W Domu funkcjonują pracownie: kulinarna, krawiecko-hafciarska, muzyczno-teatralna, ogrodnicza, plastyczno-artystyczna, komputerowa oraz rehabilitacyjna.
  9. Usługi świadczone w ramach indywidualnych lub zespołowych treningów samoobsługi i treningów umiejętności społecznych obejmują w szczególności:

1) trening funkcjonowania w codziennym życiu – trening dbałości o wygląd zewnętrzny, trening nauki higieny, trening kulinarny, trening umiejętności praktycznych, trening gospodarowania własnymi środkami finansowymi;

2) trening umiejętności interpersonalnych i rozwiązywania problemów, w tym:  kształtowanie pozytywnych relacji uczestnika z osobami bliskimi, sąsiadami, z innymi osobami w czasie zakupów, w środkach komunikacji publicznej, w urzędach,
w instytucjach kultury;

2a) trening umiejętności komunikacyjnych, w tym z wykorzystaniem alternatywnych i wspomagających sposobów porozumiewania się, w przypadku osób z problemami w komunikacji werbalnej;

3) trening umiejętności spędzania wolnego czasu  w tym: rozwijanie zainteresowań  literaturą, audycjami radiowymi, telewizyjnymi, Internetem, udział w spotkaniach towarzyskich i kulturalnych;

4) poradnictwo psychologiczne;

5) pomoc w załatwianiu spraw urzędowych;

6) pomoc w dostępie do niezbędnych świadczeń zdrowotnych, w tym uzgadnianie
i pilnowanie terminów wizyt u lekarza, pomoc w zakupie leków, pomoc w dotarciu do jednostek ochrony zdrowia;

7) niezbędną opiekę;

8) terapię ruchową, w tym: zajęcia sportowe, turystyczne i rekreację;

9) inne formy postępowania przygotowujące do uczestnictwa w  warsztatach terapii zajęciowej lub podjęcia zatrudnienia, w tym w warunkach pracy chronionej na przystosowanym stanowisku pracy.

10. Dom umożliwia uczestnikom spożywanie gorącego posiłku w ramach treningu kulinarnego. Dopuszcza się możliwość zakupu gorącego posiłku, w przypadku braku możliwości prowadzenia treningu kulinarnego.

11. Dom zapewnia dowóz uczestników na zajęcia i odwożenie ich po zajęciach

12. W okresie pandemii działalność Domu prowadzona jest z zachowaniem odpowiednich warunków sanitarnych, natomiast w przypadku zawieszenia działalności Domu dopuszcza się możliwość innej formy prowadzenia zajęć z uczestnikami, w tym z wykorzystaniem dostępnych środków komunikacji (telefon, mail, komunikatory internetowe).

 

§ 5

 

Prawa i obowiązki uczestników

 

  1. Uczestnik ma prawo do:

a)      uczestnictwa w zajęciach odpowiadających jego zdolnościom, możliwościom i zainteresowaniom,

b)      korzystania z materiałów, narzędzi i sprzętu Domu,

c)      indywidualnej opieki  psychologicznej zgodnie ze wskazaniami zespołu wspierająco-aktywizującego,

d)      uczestnictwa w wycieczkach, imprezach kulturalnych, integracyjnych i innych organizowanych przez  Powiatowy Środowiskowy Dom Samopomocy,

e)      poszanowania godności, równego traktowania, wyrażania własnych opinii, wnoszenia skarg i uwag do dyrektora domu.

  1. Uczestnik ma obowiązek:

a)      przychodzić regularnie i punktualnie na codzienne zajęcia,

b)      uprzedzać o planowanych nieobecnościach w Powiatowym Środowiskowym Domu Samopomocy,

c)      usprawiedliwiać nieobecności,

d)      przestrzegać zasad współżycia społecznego,

e)      dbać o mienie Powiatowego Środowiskowego Domu Samopomocy.

 

§ 6

 

Pracownicy

 

  1. Dyrektor Domu zatrudnia, odpowiednio do potrzeb, osoby posiadające odpowiednie kwalifikacje:

a)      psychologa,

b)      pedagoga,

c)      pracownika socjalnego,

d)      instruktorów terapii zajęciowej,

e)      asystenta osoby niepełnosprawnej,

f)       inne specjalistyczne, które będą odpowiadały rodzajowi i zakresowi usług świadczonych w domu,

g)    innych pracowników niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania domu.

  1. Wszyscy pracownicy merytoryczni wchodzą w skład zespołu wspierająco-aktywizującego.
  2. Wskaźnik zatrudnienia pracowników zespołu wspierająco-aktywizującego wynosi nie mniej niż 1 etat na:

1)      7 uczestników w domu typu A,

2)      5 uczestników w domu typu B,

3)      3 uczestników w domu typu C.

       3a. W przypadku uczestników z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub spektrum

autyzmu, będących uczestnikami domów typu A, B i C, wskaźnik zatrudnienia    pracowników zespołu wspierająco-aktywizującego wynosi nie mniej niż 1 etat na 3 uczestników.

  1. W kompetencji zespołu wspierająco-aktywizującego leży przede wszystkim:

a) organizacja pracy i realizacja planu pracy,

b) opracowanie postępowania wspierająco-aktywizującego w porozumieniu  

z uczestnikiem bądź jego opiekunem,

c) podejmowanie decyzji o organizacji zajęć.

  1. Spotkania zespołu wspierająco-aktywizującego odbywają się przynajmniej raz w miesiącu, w ustalonym przez dyrektora terminie. Spotkania są protokołowane.
  2. Przynajmniej raz na 6 miesięcy zespół wspierająco-aktywizujący spotyka się w celu omówienia realizacji indywidualnych planów postępowania wspierająco-aktywizującego i osiągniętych rezultatów, a także ich aktualizacji.

 

§ 7

 

Obowiązki pracowników i dyrektora

 

  1. Pracownik Domu ma obowiązek:

a)      przestrzegać zasad współżycia społecznego, szanować prawa i godność uczestników i współpracowników,

b)      współdziałać z dyrektorem,

c)      terminowo załatwiać sprawy,

d)      prawidłowo ewidencjonować akta sprawy,

e)      prowadzić na bieżąco i rzetelnie dokumentację uczestników – indywidualną i zbiorczą,

f)       zapewnić ochronę prywatności uczestnika Domu,

g)      zapewnić wszystkim uczestnikom ochronę wolności sumienia i wyznania,

h)      szanować prawo i godność osobistą uczestników i współpracowników,

i)       przestrzegać przepisów BHP, PPOŻ, sanitarnych oraz niniejszego Regulaminu Organizacyjnego,

j)       utrzymywać ścisły kontakt i współpracować z rodzicami i opiekunami uczestników,

k)      przestrzegać przepisów Regulaminu Pracy Zdalnej.

 

  1. Dyrektor Domu ma obowiązek:

a)      zapewnić odpowiednie warunki pracy i organizowanych zajęć,

b)      organizować co najmniej raz na 6 miesięcy zajęcia i szkolenia dla pracowników w zakresie tematycznym wynikającym ze zgłoszonych przez nich potrzeb, związanych z funkcjonowaniem domu,

c)      zaplanować rozkład zajęć,

d)      dokonywać sprawozdań z działalności Domu.

 

 

§ 8

 

Zasady bezpieczeństwa

 

  1. Odpowiedzialność za bezpieczeństwo uczestnika podczas zajęć ponosi personel Domu.
  2. Dyrektor Domu odpowiada za zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy.
  3. Uczestnicy chorzy na choroby zakaźne nie mogą w tym czasie uczęszczać na zajęcia.
  4. W związku ze stanem epidemii wprowadza się odpowiednie procedury zapewnienia bezpieczeństwa w Powiatowym Środowiskowym Domu Samopomocy w Gostyninie.
  5. Ze względów bezpieczeństwa i ochrony zdrowia uczestników dopuszcza się ich rotacyjny udział w zajęciach zgodnie z ustalonym harmonogramem.

 

§ 9

 

W sprawach nie uregulowanych niniejszym regulaminem zastosowanie mają przepisy zawarte w przepisach, o których mowa w § 2 niniejszego regulaminu.

 

§ 10

 

Regulamin Organizacyjny Powiatowego Środowiskowego Domu Samopomocy w Gostyninie jest uzgodniony z Wojewodą Mazowieckim.

 

§ 11

 

Regulamin wchodzi w życie z dniem podjęcia Uchwały przez Zarząd Powiatu Gostynińskiego.

 

 

 

 

 

 

Galeria

  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie

Rozwiń Metryka

Podmiot udostępniający informację:
Data utworzenia:2021-04-01
Data publikacji:2021-04-01
Osoba sporządzająca dokument:
Osoba wprowadzająca dokument:
Liczba odwiedzin:1065