1. REGULAMIN ORGANIZACYJNY POWIATOWEGO ŚRODOWISKOWEGO DOMU SAMOPOMOCY W GOSTYNINIE
Załącznik
do Uchwały Nr 409/2021
z dnia 31 marca 2021r.
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
POWIATOWEGO ŚRODOWISKOWEGO DOMU SAMOPOMOCY
§ 1
Zapisy ogólne
- Regulamin Organizacyjny zwany dalej „regulaminem” określa zasady i zakres funkcjonowania Powiatowego Środowiskowego Domu Samopomocy w Gostyninie.
- Ilekroć w regulaminie jest mowa o „Domu”, należy przez to rozumieć Powiatowy Środowiskowy Dom Samopomocy w Gostyninie.
- Powiatowy Środowiskowy Dom Samopomocy w Gostyninie znajduje się w Gostyninie przy ulicy Ozdowskiego 1a.
§ 2
Podstawy prawne
Dom funkcjonuje w oparciu o:
- Ustawę z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2020 r. poz. 1876)
- Ustawę z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (Dz. U. z 2020 r. poz. 685)
- Ustawę z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 920)
- Ustawę z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1282)
- Ustawę z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 305)
- Ustawę z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2021 r. poz. 217)
- Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 9 grudnia 2010 r. w sprawie środowiskowych domów samopomocy (Dz. U. z 2020 r. poz. 249)
- Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 7 grudnia 2010 r. w sprawie sposobu prowadzenia gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1718).
§ 3
Uczestnicy
- Powiatowy Środowiskowy Dom Samopomocy w Gostyninie jest domem typu A, B i C:
- typ A - dla osób przewlekle psychicznie chorych,
- typu B - dla osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim, znacznym
i umiarkowanym, a także osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, jeżeli jednocześnie występują inne zaburzenia, zwłaszcza neurologiczne,
- typu C - dla osób wykazujących inne przewlekłe zaburzenia czynności psychicznych, które zgodnie ze stanem wiedzy medycznej są zaliczane do zaburzeń psychicznych, z wyłączeniem osób czynnie uzależnionych od środków psychoaktywnych;
- Dom posiada 45 miejsc dziennego pobytu.
- Dom realizuje zadania wspierająco - aktywizujące zmierzające do ogólnego rozwoju i poprawy sprawności każdego uczestnika niezbędne do możliwie niezależnego, samodzielnego i aktywnego życia w środowisku.
- Uczestnikami Domu są osoby posiadające aktualne zaświadczenie lekarskie wydane przez lekarza psychiatrę lub neurologa o występujących zaburzeniach psychicznych oraz zaświadczenie lekarza rodzinnego o stanie zdrowia i o braku przeciwwskazań do uczestnictwa w zajęciach w domu wraz z informacją o sprawności w zakresie lokomocji osób niepełnosprawnych fizycznie, a także orzeczenie o niepełnosprawności lub orzeczenie o stopniu niepełnosprawności, o ile takie posiada.
- W Domu prowadzona jest dokumentacja zbiorcza oraz indywidualna każdego uczestnika.
- Dokumentacja zbiorcza zawiera w szczególności:
1) ewidencję:
a) uczestników, do której wpisuje się:
- imię i nazwisko uczestnika,
- datę i miejsce urodzenia wraz z numerem PESEL, o ile został nadany lub numerem innego dokumentu potwierdzającego tożsamość uczestnika,
- adres zamieszkania i numer telefonu uczestnika,
- imię i nazwisko opiekuna,
- adres zamieszkania i numer telefonu opiekuna,
- datę przyjęcia uczestnika do domu,
- okres i przyczynę dłuższej niż dwutygodniowej nieobecności w domu,
- inne informacje związane ze stanem zdrowia uczestnika, w zakresie niezbędnym z punktu widzenia organizacji i funkcjonowania domu,
b) obecności uczestników w domu zawierają:
- imiona i nazwiska,
- dni miesiąca, w których odbywają się zajęcia,
- miejsce na zaznaczenie obecności lub nieobecności na zajęciach;
2) dzienniki dokumentujące pracę pracowników zespołu wspierająco-aktywizującego,
w których odnotowuje się prowadzone zajęcia w danym roku lub w dłuższym przedziale czasu, zgodnie z ustaleniami dyrektora domu, do których wpisuje się:
a) imiona i nazwiska uczestników,
b) przyjęty w określonym przedziale czasowym plan zajęć wspierająco-aktywizujących, zgodny z indywidualnym planem postępowania wspierająco-aktywizującego,
c) imiona i nazwiska osób prowadzących zajęcia,
d) tematykę zajęć i sposób ich realizacji,
e) ewentualne uwagi o realizacji zajęć i aktywności uczestników, ważne z punktu widzenia przebiegu indywidualnych planów postępowania wspierająco-aktywizującego.
- Uczestnicy potwierdzają swoją obecność podpisem w ewidencji obecności domu, a w przypadku braku takiej możliwości obecność uczestnika potwierdza podpisem upoważniony pracownik domu.
- Dokumentację indywidualną uczestnika stanowi w szczególności: kopia decyzji kierującej do domu, kopia orzeczenia o niepełnosprawności lub orzeczenia o stopniu niepełnosprawności, indywidualny plan postępowania wspierająco-aktywizującego, opinie specjalistów, notatki pracowników zespołu wspierająco-aktywizującego dotyczące aktywności uczestnika, jego zachowań, motywacji do udziału w zajęciach oraz inne dokumenty mające zastosowanie przy opracowywaniu indywidualnego planu postępowania wspierająco-aktywizującego.
§ 4
Organizacja zajęć
- Powiatowy Środowiskowy Dom Samopomocy działa 5 dni w tygodniu od poniedziałku do piątku po 8 godzin dziennie (od godz. 730 – 1530), w tym co najmniej przez 6 godzin dziennie prowadzone są zajęcia z uczestnikami.
- Dom czynny jest cały rok z możliwością zamknięcia na okres łącznie nie dłuższy niż 15 dni roboczych w roku kalendarzowym. Termin zamknięcia domu ustala się po uprzednim zasięgnięciu opinii uczestników lub ich opiekunów oraz po uprzednim poinformowaniu, z dwutygodniowym wyprzedzeniem, jednostki prowadzącej i Wydziału Polityki Społecznej Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego.
- Skierowanie do domu następuje w drodze decyzji administracyjnej wydawanej przez dyrektora Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Gostyninie w imieniu Starosty Gostynińskiego.
- W przypadku osób, które po raz pierwszy wystąpiły o skierowanie do domu, decyzję o skierowaniu do domu wydaje się na czas określony, nie dłuższy niż 3 miesiące, konieczny do dokonania przez zespół wspierająco-aktywizujący oceny możliwości zaproponowania osobie indywidualnego planu postępowania wspierająco-aktywizującego oraz okresu, jaki będzie niezbędny do jego realizacji.
- Po dokonaniu oceny, o której mowa w ust. 4 oraz przygotowaniu indywidualnego planu postępowania wspierająco – aktywizującego osobę kieruje się na czas określony uzgodniony z dyrektorem domu, niezbędny do realizacji indywidualnego planu postępowania wspierająco – aktywizującego.
- Okres, na jaki osoba została skierowana do domu, może być przedłużony, w szczególności w sytuacji braku postępów w realizacji indywidualnego planu postępowania wspierająco-aktywizującego, okresowego braku możliwości skierowania osoby do innego ośrodka wsparcia, domu pomocy społecznej lub warsztatu terapii zajęciowej albo braku możliwości zatrudnienia, w tym w warunkach pracy chronionej na przystosowanym stanowisku pracy.
- Dom prowadzi zajęcia w oparciu o program działalności domu i plany pracy domu na każdy rok.
- W Domu funkcjonują pracownie: kulinarna, krawiecko-hafciarska, muzyczno-teatralna, ogrodnicza, plastyczno-artystyczna, komputerowa oraz rehabilitacyjna.
- Usługi świadczone w ramach indywidualnych lub zespołowych treningów samoobsługi i treningów umiejętności społecznych obejmują w szczególności:
1) trening funkcjonowania w codziennym życiu – trening dbałości o wygląd zewnętrzny, trening nauki higieny, trening kulinarny, trening umiejętności praktycznych, trening gospodarowania własnymi środkami finansowymi;
2) trening umiejętności interpersonalnych i rozwiązywania problemów, w tym: kształtowanie pozytywnych relacji uczestnika z osobami bliskimi, sąsiadami, z innymi osobami w czasie zakupów, w środkach komunikacji publicznej, w urzędach,
w instytucjach kultury;
2a) trening umiejętności komunikacyjnych, w tym z wykorzystaniem alternatywnych i wspomagających sposobów porozumiewania się, w przypadku osób z problemami w komunikacji werbalnej;
3) trening umiejętności spędzania wolnego czasu w tym: rozwijanie zainteresowań literaturą, audycjami radiowymi, telewizyjnymi, Internetem, udział w spotkaniach towarzyskich i kulturalnych;
4) poradnictwo psychologiczne;
5) pomoc w załatwianiu spraw urzędowych;
6) pomoc w dostępie do niezbędnych świadczeń zdrowotnych, w tym uzgadnianie
i pilnowanie terminów wizyt u lekarza, pomoc w zakupie leków, pomoc w dotarciu do jednostek ochrony zdrowia;
7) niezbędną opiekę;
8) terapię ruchową, w tym: zajęcia sportowe, turystyczne i rekreację;
9) inne formy postępowania przygotowujące do uczestnictwa w warsztatach terapii zajęciowej lub podjęcia zatrudnienia, w tym w warunkach pracy chronionej na przystosowanym stanowisku pracy.
10. Dom umożliwia uczestnikom spożywanie gorącego posiłku w ramach treningu kulinarnego. Dopuszcza się możliwość zakupu gorącego posiłku, w przypadku braku możliwości prowadzenia treningu kulinarnego.
11. Dom zapewnia dowóz uczestników na zajęcia i odwożenie ich po zajęciach
12. W okresie pandemii działalność Domu prowadzona jest z zachowaniem odpowiednich warunków sanitarnych, natomiast w przypadku zawieszenia działalności Domu dopuszcza się możliwość innej formy prowadzenia zajęć z uczestnikami, w tym z wykorzystaniem dostępnych środków komunikacji (telefon, mail, komunikatory internetowe).
§ 5
Prawa i obowiązki uczestników
- Uczestnik ma prawo do:
a) uczestnictwa w zajęciach odpowiadających jego zdolnościom, możliwościom i zainteresowaniom,
b) korzystania z materiałów, narzędzi i sprzętu Domu,
c) indywidualnej opieki psychologicznej zgodnie ze wskazaniami zespołu wspierająco-aktywizującego,
d) uczestnictwa w wycieczkach, imprezach kulturalnych, integracyjnych i innych organizowanych przez Powiatowy Środowiskowy Dom Samopomocy,
e) poszanowania godności, równego traktowania, wyrażania własnych opinii, wnoszenia skarg i uwag do dyrektora domu.
- Uczestnik ma obowiązek:
a) przychodzić regularnie i punktualnie na codzienne zajęcia,
b) uprzedzać o planowanych nieobecnościach w Powiatowym Środowiskowym Domu Samopomocy,
c) usprawiedliwiać nieobecności,
d) przestrzegać zasad współżycia społecznego,
e) dbać o mienie Powiatowego Środowiskowego Domu Samopomocy.
§ 6
Pracownicy
- Dyrektor Domu zatrudnia, odpowiednio do potrzeb, osoby posiadające odpowiednie kwalifikacje:
a) psychologa,
b) pedagoga,
c) pracownika socjalnego,
d) instruktorów terapii zajęciowej,
e) asystenta osoby niepełnosprawnej,
f) inne specjalistyczne, które będą odpowiadały rodzajowi i zakresowi usług świadczonych w domu,
g) innych pracowników niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania domu.
- Wszyscy pracownicy merytoryczni wchodzą w skład zespołu wspierająco-aktywizującego.
- Wskaźnik zatrudnienia pracowników zespołu wspierająco-aktywizującego wynosi nie mniej niż 1 etat na:
1) 7 uczestników w domu typu A,
2) 5 uczestników w domu typu B,
3) 3 uczestników w domu typu C.
3a. W przypadku uczestników z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub spektrum
autyzmu, będących uczestnikami domów typu A, B i C, wskaźnik zatrudnienia pracowników zespołu wspierająco-aktywizującego wynosi nie mniej niż 1 etat na 3 uczestników.
- W kompetencji zespołu wspierająco-aktywizującego leży przede wszystkim:
a) organizacja pracy i realizacja planu pracy,
b) opracowanie postępowania wspierająco-aktywizującego w porozumieniu
z uczestnikiem bądź jego opiekunem,
c) podejmowanie decyzji o organizacji zajęć.
- Spotkania zespołu wspierająco-aktywizującego odbywają się przynajmniej raz w miesiącu, w ustalonym przez dyrektora terminie. Spotkania są protokołowane.
- Przynajmniej raz na 6 miesięcy zespół wspierająco-aktywizujący spotyka się w celu omówienia realizacji indywidualnych planów postępowania wspierająco-aktywizującego i osiągniętych rezultatów, a także ich aktualizacji.
§ 7
Obowiązki pracowników i dyrektora
- Pracownik Domu ma obowiązek:
a) przestrzegać zasad współżycia społecznego, szanować prawa i godność uczestników i współpracowników,
b) współdziałać z dyrektorem,
c) terminowo załatwiać sprawy,
d) prawidłowo ewidencjonować akta sprawy,
e) prowadzić na bieżąco i rzetelnie dokumentację uczestników – indywidualną i zbiorczą,
f) zapewnić ochronę prywatności uczestnika Domu,
g) zapewnić wszystkim uczestnikom ochronę wolności sumienia i wyznania,
h) szanować prawo i godność osobistą uczestników i współpracowników,
i) przestrzegać przepisów BHP, PPOŻ, sanitarnych oraz niniejszego Regulaminu Organizacyjnego,
j) utrzymywać ścisły kontakt i współpracować z rodzicami i opiekunami uczestników,
k) przestrzegać przepisów Regulaminu Pracy Zdalnej.
- Dyrektor Domu ma obowiązek:
a) zapewnić odpowiednie warunki pracy i organizowanych zajęć,
b) organizować co najmniej raz na 6 miesięcy zajęcia i szkolenia dla pracowników w zakresie tematycznym wynikającym ze zgłoszonych przez nich potrzeb, związanych z funkcjonowaniem domu,
c) zaplanować rozkład zajęć,
d) dokonywać sprawozdań z działalności Domu.
§ 8
Zasady bezpieczeństwa
- Odpowiedzialność za bezpieczeństwo uczestnika podczas zajęć ponosi personel Domu.
- Dyrektor Domu odpowiada za zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy.
- Uczestnicy chorzy na choroby zakaźne nie mogą w tym czasie uczęszczać na zajęcia.
- W związku ze stanem epidemii wprowadza się odpowiednie procedury zapewnienia bezpieczeństwa w Powiatowym Środowiskowym Domu Samopomocy w Gostyninie.
- Ze względów bezpieczeństwa i ochrony zdrowia uczestników dopuszcza się ich rotacyjny udział w zajęciach zgodnie z ustalonym harmonogramem.
§ 9
W sprawach nie uregulowanych niniejszym regulaminem zastosowanie mają przepisy zawarte w przepisach, o których mowa w § 2 niniejszego regulaminu.
§ 10
Regulamin Organizacyjny Powiatowego Środowiskowego Domu Samopomocy w Gostyninie jest uzgodniony z Wojewodą Mazowieckim.
§ 11
Regulamin wchodzi w życie z dniem podjęcia Uchwały przez Zarząd Powiatu Gostynińskiego.
Rozwiń Metryka
Podmiot udostępniający informację: | |
---|---|
Data utworzenia: | 2021-04-01 |
Data publikacji: | 2021-04-01 |
Osoba sporządzająca dokument: | |
Osoba wprowadzająca dokument: | |
Liczba odwiedzin: | 1065 |